Kärnvapnen finns fortfarande kvar

Jag har precis kommit tillbaka från Japan. Ett besök i Hiroshima är ett måste för en gammal fredsaktivist som undertecknad. Det var mitt första, och det var en både omtumlande och fasaväckande upplevelse. Bilden av en stentrappa med en skugga på etsar sig fast i mitt inre.

Skuggan är det enda som blev kvar av den människa som satt på trappan och väntade på att banken skulle öppna, klockan 8.15 den 6 augusti 1945. Hon eller han utplånades tillsammans med mellan 90 000 och 120 000 andra människor av Little Boy, namnet på den första atombomben USA fällde över Japan. Fat Boy, släpptes 3 dagar senare över staden Nagasaki. Ytterligare 75 000 människor utplånades. Detta var den ohyggliga avslutningen på det andra världskriget och inledningen på det kalla kriget.

Min ungdom präglades av terrorbalansen och av hotet om kärnvapenkrig. Det var helt crazy, det var ”mad” = mutual assured destruction, och atomvintern stod för dörren. Samtidigt protesterade miljontals människor över hela världen mot denna galenskap. Så kom murens fall. Och vi trodde att vi kunde upphöra med detta neurotiska räknande av kärnvapenstridsspetsar.

Så fel vi hade. Även om 1990-talet blev, trots Balkan-krigen, ett hoppets årtionde, så riskerar det idag att framstå som en parantes av naiv optimism om en fredlig världsutveckling som aldrig kom till stånd. Kärnvapnen har inte alls försvunnit. Sipri beräknar att det idag finns 8 392 kärnvapenstridspetsar i stridsberedskap. Vad värre är, de har dessutom spridits till fler länder. Och ju fler länder som skaffar kärnvapen, desto större blir naturligtvis risken för att de används. Logiken är isande klar.

Så i eftermiddag ska jag gå på en stor konferens om kärnvapennedrustning anordnad av en koalition av svenska fredsorganisationer.

Och eftersom jag tror på att en annan värld är möjlig så jag vägrar helt sonika att låta det hopp som tändes efter murens fall grusas. Och jag är inte ensam, som tur är.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

