Morgondagens bacon

Först Uppdrag Gransknings nyhet om hur FN-svenskar i Kongo köper sex och så denna vecka, nyheten om att 18 svenska soldater gått till prostituerade under en utbildningsresa i Tyskland.

Det känns ganska främmande för mig att unga män i dagens Sverige verkligen tycker att det är ok. I min föreställningsvärld hör det ihop med en unken gubbighet som inte hör denna tid till. Tänk så fel jag verkar ha. Om jag ska vara riktigt ärlig så kanske det handlar om att jag själv inte riktigt vill se hur läget är. Att det, när allt kommer omkring, här i Sverige liksom i övriga världen handlar om mäns syn på kvinnors kroppar som objekt och handelsvaror. Att å ena sidan bruka för sin egen njutning (jämför med Berlusconis kvinnosyn) eller å andra sidan i sin mest extrema form, i krig, som slagfält för att förnedra och underordna andra män till exempel genom brutala massvåltäkter.

Men det är nog dags att vakna upp ur min ”goda Sverige”-slummer och se verkligheten i ögonen. Jag har tidigare i min blogg efterlyst reaktioner från män i ansvarig position när det gäller just hur svensk personal på utlandsuppdrag i statens tjänst sexuellt utnyttjar kvinnor! Tack därför Pierre Schori att du ryter till idag på DN Debatt.

Hela denna solkiga affär får mig att vilja utropa en gammal feministslogan: Today’s male chauvinist pig is tomorrows bacon!

Det här inlägget postades i Kvinnors rättigheter, Svensk politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

