På besök i Stockholm – utan manligt sällskap

Bilden av situationen i Afghanistan är ofta dyster. Valfusk, krigsherrar, korruption, bombdåd, landminor och så vidare. Men det sker också framsteg. Det gav den modiga afghanska parlamentsledamoten Shinkai Karokhail bevis på i Stockholm idag.

På en konferens arrangerad av Svenska Afghanistankommittén och Folke Bernadotteakademin berättade hon om sin väg in i politiken.
– Det är som hänt med mig visar på kvinnornas framsteg, berättade hon. Som ung mor var jag hemma med mina barn när min man arbetade i Kabul. Jag kunde inte ens gå ut och köpa mjölk till mina barn utan att ha manligt sällskap. Idag står jag här, i Stockholm, och representerar mitt land på en konferens – helt utan manligt sällskap.

Shinkai Karokhail engagerade sig politiskt för att visa att kvinnor också kan vara med och bygga upp Afghanistan. “Vi är – precis som män – energiska, idérika och ansvarstagande.” Men det har kostat på. Hon var den enda kvinna som kandiderade i distriktet Surobi i Kabulprovinsen till valet i september och under valrörelsen arbetade hon nonstop i över tre månader. Hon utsattes för hot och hennes valmöten attackerades, men gav sig inte.
– Vi måste fortsätta att slåss mot fördomar om att vi som kvinnor inte är lika kapabla som män. Många män tycker att en politikers jobb automatiskt är en mans jobb och då måste vi visa att kvinnor kan spela en viktig roll i en förändringsprocess, sa Shinkai Karokhail.

Så visst finns det hopp!

Läs mer om Shinkai Karokhail här

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

