Något att hurra för?

I helgen rapporterade Ekot att påve Benedictus XVI har gjort en halvvändning i kondomfrågan. Äntligen, tänkte jag, tills jag fick klart för mig exakt hur han uttryckt sig. För när påven äntligen, vilket vi är många som krävt, gör en första liten ynka positionsförändring i kondomfrågan, är det fullt med ”om” och ”men” och diverse villkor.

Enligt Vatikanens dagstidning L’Osservatore Romano tycker påven nämligen att det är ok att använda kondom under ”vissa omständigheter” och om avsikten är att ”minska risken för infektion”. Men sen tillägger han snabbt att katolska kyrkan absolut inte ser kondomer som ”en avgörande eller moralisk lösning”. Nähä.

Att ha rätten över sin egen kropp är den mest basala och grundläggande förutsättningen för en fri och jämlik individ och ett villkor för demokrati och för fred. Som Maia Kvaratskhelia, 29-årig aktivist i Abchazien säger: ”Demokrati och makten över kroppen hör ihop. Kan jag bestämma över min kropp kan jag vara med och bestämma i samhället.”

Så, vad har då förändrats? Påven har tagit ett myrsteg i rätt riktning och det kan man ju hurra för. Men när kommer påven och katolska kyrkan att betrakta kondomanvändning som allmänt accepterat? Först då kan vi hurra på riktigt.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

