Vems verklighet?

Igår rullade försvarets nya reklamkampanj igång. En dykare simmar runt under vattnet och bubblor stiger sakta mot ytan. En ubåtsliknande farkost skymtar i det grumliga vattnet. Ny scen: en vitmålad bandvagn kör längs en skogsväg i mörkret. Snön vräker ner. I den sista scenen har några militärfordon stannat längs en väg i ett öppet kargt landskap. Dammet yr. Några minibussar passerar. Allt ackompanjeras med texten “Välkommen till vår verklighet – en verklighet som är både utvecklande och utmanande.”

Enligt Fredrik Svahn på Försvarsmakten är kampanjens syfte att visa vad försvaret verkligen sysslar med. Han menar att allmänhetens bild ofta är Hollywoodaktig och överdriven och att försvarsmakten nu därför vill visa upp den “osminkade vardagen”. Denna bild har dock Försvarsmakten i allra högsta grad själva bidragit till genom den förra kampanjen, vars slogan var “Har du det som krävs?”. Den blev hårt kritiserad av både försvarets egna medarbetare och folk utanför.

Frågan är vilken verklighet vi blir välkomnade till av Försvarsmakten denna gång. Är det den verklighet som man får om man är svensk KFOR-soldat i Kosovo? Eller är det den verklighet där det svenska granatgeväret Carl Gustav just nu skördar offer i oroligheterna i Libyen?

I filmen Armadillo möter de danska soldaterna en helt annan verklighet, långt från den nordiska vintern som visas i försvarets reklamfilmer. När försvarsmakten helt duckar för dessa verkligheter som är lika sanna och relevanta för försvarets verksamhet så liknar det falsk marknadsföring.

Annonser
Det här inlägget postades i Balkan, Svensk politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s