Mitt i mörkret dyker det upp

Jag orkar nästan inte sätta på radion, öppna tidningen. Rädd för vad jag ska se och höra. På facebook ser jag en bild på en syrisk flicka. Med krita har hon ritat sin döda mamma. Hon kryper ihop på asfalten i mammans tecknade famn. Hjärtat blöder. Hur länge ska detta meningslösa besinningslösa våld tillåtas pågå? Jag tänker också på de aktivister som vi samarbetar med i Irak och Egypten. Framtidsutsikterna är minst sagt osäkra. Och i östra Kongo får jag höra från de organisationer som vi samarbetar med att situationen återigen förvärras.

320px-LiberianWomen

Så mitt i detta mörker dyker Liberia upp i tankarna. I Liberia firar man tio år av fred denna vecka.  Tio svåra år men de har lyckats hålla rätt kurs på den vingliga vägen mot fred och demokrati. Efter ett inbördeskrig som skövlade människor och natur lyckades liberianerna få slut på krigandet. Och det tack vare den starka kvinnorörelsen som bokstavligen tvingade de krigande parterna till förhandlingsbordet och blockerade utgången tills freden var tecknad. Inte bara i Liberia, utan i alla konflikthärjade områden finns fredliga krafter.

Häri ligger hoppet. Dessa krafter behöver erkännas och lyftas fram – så att freden faktiskt ses som realistisk och inte bara som en naiv illusion.

Som Mary Robinson FN:s speciella sändebud till Stora sjöregionen sade i somras om DR Kongo.

”In 20 years of killings, rape, destruction and displacement, these women have suffered most. Yet I believe they are the region’s best hope for building lasting peace.

Women’s voices should not only be heard because they are the victims of the war. Their active participation in peace efforts is essential, because they are the most effective peace builders.”

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

