Tiotusentals latinamerikaner protesterar mot kvinnovåldet

peru-demonstration

50 000 demonstrerade på Limas gator i mitten av augusti.

Ibland känner jag mig uppgiven. Men så läser jag om en ”liten” nyhet. En nyhet som inte får mycket uppmärksamhet men som gör all skillnad.

För några helger sedan gick närmare 50 000 människor (!) ut på gatorna i Lima i Peru. De protesterade mot våldet som kvinnor möter och nivåerna av det som ofta kallas ”femicides” – mord på kvinnor. De protesterade mot en våldskultur och höga nivåer av genusbaserat våld i landet. De demonstrerade för att sätta ljus på hur kvinnor ur ursprungsbefolkningen i Peru under lång tid utsatts för tvångssterilisering och för hur våld mot kvinnor i princip alltid går ostraffat förbi.

Organiseringen har skett bland annat med hjälp av sociala media. Under hashtaggen #NiUnaMenos samlades förra året hundratusentals människor i Buenos Aires i Argentina. Demonstrationer har följt i flera länder i Latinamerika. Det var under samma paroll ”Inte en mindre” som kvinnor i Peru nu samlades.  Uttrycket kommer från mördade mexikanska aktivisten och poeten Susana Chavez Castillo som protesterat mot femicides i Mexiko: “Ni una mujer menos, ni una muerte más”.

Och det ger mig hopp. Jag arbetar med dessa fantastiska #femdefenders varje dag. Trots att de samlas i tiotusental så kanske de inte får utrymme i vår nyhetsrapportering här i Sverige, men de lyckas sätta press på sina politiker. De gör skillnad för enskilda kvinnor, och det är de som kommer att skapa förändring. Inga rättigheter för kvinnor har någonsin getts till dem. De har kommit av kamp och kvinnor som har krävt förändring. Jag vet ju att det är så och jag är så glad att jag blev påmind idag.

Du kan läsa mer om protesterna här och här.

Om du vill stötta våra #femdefenders kan du göra det här.

Det här inlägget postades i kvinnorättsförsvarare, Kvinnors rättigheter, Våld mot kvinnor och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

